CenterPartiet vil i Folketinget

Pressemeddelelse, 6. juni 2010:
På sit landsmøde i weekenden besluttede CenterPartiet at gå i gang med indsamling af vælgererklæringer, så det kan blive opstillingsberettiget til Folketinget.
Dermed fortsætter CenterPartiet den plan for udvikling af partiet, som allerede blev fastsat på det stiftende landsmøde på Fregatten Jylland i januar 2009. Opbygningsplanen bestod af fire faser på hvert et halvt år: 1. Udarbejdelse af politiske programmer, 2. Synliggørelse i forbindelse kommunalvalget 2009, 3. Gennemførelse af medlemskampagne og 4. Indsamling af vælgererklæringer.

Forårets medlemskampagne førte bl.a. til, at partiet Civilt Forum, der havde sit udspring blandt flygtninge og indvandrere, sluttede sig til CenterPartiet, og på weekendens landsmøde blev det vedtaget i konsekvens heraf at ændre partiets fulde navn fra “CenterPartiet – for et værdibaseret samfund” til “CenterPartiet – Civilt forum”.

Civilt Forums tilslutning til CP afspejler sig også på sammensætningen af partiets ledelse. Ifølge vedtægterne, der blev vedtaget på det stiftende landsmøde, skal CenterPartiet have både en politisk og en organisatorisk landsformand. Hidtil har en af stifterne, Per Schultz-Knudsen, Fårup ved Randers, imidlertid beklædt begge poster. På weekendens landsmøde blev han genvalgt som partiets organisatoriske landsformand, mens tidligere byrådsmedlem i Århus Ibrahim Gøkhan uden modkandidat blev valgt som politisk landsformand.

– I opstartsfasen var det praktisk, at landsformandsposterne var samlet i én person. Men nu er vi over den periode, og derfor opfordrede det afgående formandskab Ibrahim Gøkhan til at påtage sig den politiske landsformandspost, således at jeg kan koncentrere mig om den organisatoriske opbygning af partiet og indsamlingen af vælgererklæringer, fortæller Per Schultz-Knudsen.

CenterPartiets nye formandskab består foruden de to landsformænd af Søren Bülow, Valby, der blev genvalgt som politisk næstformand, mens den nye hovedbestyrelse desuden består af Zahoor Ali, Tilst, Tove Buch, Herlev, Per Højsgaard, Bording, Andreas Kjeldsen, Odense, Ole Dupont Kofod, Glamsbjerg, Tonny Nielsen, Oue, Lenette Schultz-Knudsen, Oue, Mustafa Özbek, Viby, og Tevfik Öztürk, Galten.
Foruden indsamling af vælgererklæringer og opbygning af partiorganisationen vil CenterPartiet i den kommende landsmødeperiode blandt andet tage initiativ til etablering af en ungdomsorganisation, som Senterungdommen, der er det norske regeringsparti Senterpartiets ungdomsorganisation, har tilbudt sin hjælp til.