Er psykiatrien blevet privatiseret?

Tonny NielsenAf Tonny Nielsen, kandidat og HB-medlem:

Kære regering spil nu med åbne kort. Stå frem og sig, at psykiatrien skal privatiseres.

I august 2009 fik en nordjysk familie besked på, at ventetiden på en psykiatrisk udredning for ADHD og autisme af deres søn var 3½ år. 19. februar i år var ventetiden 5 år i Region Nordjylland!

Regeringen indførte i 2008 (på regionernes vegne!) ret til forundersøgelse inden 8 uger. Hvis det offentlige ikke kan yde det, skal undersøgelsen tilbydes i privat regi. Der er dog kun fem tilbud i Danmark, hvoraf ét kun tager sig af spiseforstyrrelser, og kun ét er at finde i Jylland, nemlig i Silkeborg, hvor familien fik et tilbud om udredning efter ca 4 måneder!

Skal et barn ikke kunne undersøges før skolestart, hvis ikke ansøgningen sendes i barnets første leveår? 5 år før! Af udviklingsmæssige årsager kan man først diagnosticere et barn med ADHD omkring 5-6 års alderen. En undersøgelse skal ske lige omkring denne alder for at kunne diagnosticere før skolestart.

Skal nordjyske familier finde sig i, at børnene må halvvejs gennem folkeskolen, før de kan have en afklaring på helbredstilstanden? I al den tid berøves børnene de muligheder, som en diagnose kan udløse som fx eneundervisning, en anden daglig struktur og nødvendige særlige hensyntagen. Uden denne hensyntagen er der stor risiko for, at børn oplever nederlag på nederlag i skolen. Fagligt som socialt. Selvtillid og selvværd knækkes. Mange føler sig anderledes, utilstrækkelige, opfattes som problembørn. De ekskluderes og kan føle stor skyldfølelse (især hvis familien går i opløsning). De rette hensyn kan modvirke dette.

Håbet, for familien, er at de kan overleve yderligere fire måneder uden at splittes i atomer. Ellers må de selv betale for udredning og behandling hos privat psykolog/psykiater udenom det offentlige system og privathospitaler, som regionerne har aftaler med. Pris: Sjældent under 700 kr i timen! Adskillige familier går i afmagt den vej, da der rent menneskeligt ikke er råd til at vente så længe. De må optage lån, som nærmest ruinerer dem. De har vurderet børn og familiers helbred og trivsel vigtigere end pengene.

Er det rimeligt at sætte mennesker i sådanne situationer? Er der kun hjælp at hente for dem, der har råd? Garantierne er falske! CP vil give psykiatrien et kæmpe løft så den ligestilles med det somatiske område. Det kræver massive investeringer. Udredning og behandling skal ske hurtigt, og der skal uddannes og ansættes nok fagpersonale til opgaven.