Bevar støtte til børn af alkoholikere

Tonny NielsenAf Tonny Nielsen, kandidat og HB-medlem:

Unge i Aalborg, der er vokset op med en alkoholiseret far eller mor, mister muligheden for at få hjælp, skriver P4 Nordjylland. Aalborg Kommune vil ikke give 300.000 kroner, som skal til at drive et projekt for 100 unge. Projektet skulle ellers hjælpe unge, efter de har fået deres barndom ødelagt af forældrenes alkoholmisbrug.
Lederen af projektet Jesper Larsen kalder kommunens beslutning for et SVIGT af de unge.

Endnu en gang svigtes mennesker som direkte konsekvens af kommunernes stramme budgetter og kortsigtede jagt på besparelser. Endnu en prioritering af landets økonomiske rigdom prioriteres over menneskers behov, fremtidige livsmuligheder og trivsel. 300.000 kroner til at støtte 100 unge mennesker. Så kan det altså ikke gøres billigere! At byråd pt ikke mener at have råd og ikke støtter disse mennesker, udtrykker et meget fattigt samfund og fravær af medmenneskelighed!

Svigtes de, her og nu, må vi ikke beklage os over, hvis de senere i livet bliver alkoholikere, ikke formår at tage en uddannelse, udviser ulovlig adfærd eller lignende. De sociale udgifter skubbes pt. uansvarligt foran os og stiger fra dag til dag. På længere sigt bliver vi for alvor økonomisk fattige, når vi skal behandle i stedet for at forebygge nu. Sociale ydelser, straffeforanstaltninger, behandlingstilbud m.m. er omkostningstungt. Så er 300.000 kroner pr. person om året ikke tilstrækkeligt – langtfra.

Tuba projekt beskriver bl.a.:
Da drikkende forældre kræver en masse opmærksomhed, har mange unge for vane at glemme sig selv. Derfor støttes de unge i at fastholde dit eget perspektiv og opfylde egne behov.
De unge mangler viden om, hvordan de skal takle livets almindelige problemer. Mange er bekymrede over egne følelser, tanker og reaktioner i bestemte situationer.

Sådanne projekter kan støtte de unge. Her drøftes emner som konfliktløsning, parforhold, at være alene, at leve med en forælder, der drikker, osv. De giver mulighed for at forebygge uhensigtsmæssig adfærd, negativ social arv. De øger unges muligheder for at kunne indgå i parforhold og nære relationer.

Disse unge er vokset op under meget svære livsbetingelser og har behov for støtte. Den skal vi som samfund give dem. Forældrene har ikke mulighed for det! Det har VI! Det er vores forpligtelse at bakke op om sådanne projekter. Det er menneskelig og økonomisk ansvarlighed.
CenterPartiet er imod sådanne besparelser!