Opfordring til civil og
kommunal ulydighed

Pressemeddelelse:

Der blev langet kraftigt ud efter den obligatoriske madordning i daginstitutionerne, da Centerpartiet i weekenden (20. juni) holdt sit første ordinære landsmøde i Ørum Daugård Multicenter ved Hedensted.

I sin beretning opfordrede den nyvalgte landsformand, Per Schultz-Knudsen, således både forældre og byråd til at udøve civil ulydighed.

– Forældrene kan udvise civil ulydighed ved at fortsætte med at give deres børn madpakker med og nægte at betale forhøjelsen af egenbetalingen, ligesom byrådene kan udføre kommunal ulydighed ved at nægte at indføre den obligatoriske madordning, lød opfordringen fra Per Schultz-Knudsen

– I stedet for den obligatoriske madordning bør pædagogerne i daginstitutionerne have mulighed for at tilbyde en supplerende madordning, således at de kan tilbyde børn, der ikke har madpakke med, eller børn, der dag efter dag medbringer en madpakke, som ernæringsmæssigt må betegnes som usund, et måltid mad eller supplerende mad i form af fx frugt og grøntsager. Det ville leve op til Centerpartiets politiske idé om selvbestemmelse, frihed og omsorg, fastslog landsformanden.

– Det ville tilmed være en betydelig billigere ordning end den obligatoriske, idet det på denne måde kun vil være nogle af børnene, som skal have mad. Og de penge, som regeringen har kunnet fremtrylle til madordningen, bør i stedet gå til at forbedre arbejdsklimaet i daginstitutionerne – både for børnene og for de ansatte – fx ved at øge de pædagogiske resurser, erklærede Per Schultz-Knudsen.

I beretningen faldt der også kritiske ord om de få penge, der i forbindelse med de forlig, som regeringen har indgået med kommunerne og regionerne, er blevet afsat til forebyggelse af følgerne af kroniske sygdomme.

– Desværre lider regeringen – og Folketinget generelt – af nærsynethed, når det gælder økonomien.
– I stedet for at se på, hvad det kan betyde af økonomiske besparelser for det offentlige over en længere periode, og derefter satse de nødvendige penge her og nu i at sikre en gennemførelse, har regeringen kun bevilget 190 millioner kroner over en 3-årig periode. Det vil sige, at der satses en sjettedel så meget på dette område, hvor en massiv indsats ikke blot vil give en flerdobbelt besvarelse pr. år om blot få år, men også betydelig bedre livskvalitet hos mange medborgere, som der afsættes ekstra til de obligatoriske madordninger i daginstitutionerne. Men det afsatte beløb er alt, alt for lille til at gøre en reel forskel. Derfor vil mange danskere med en kronisk sygdom også fortsat ryge ind og ud af hospitalerne, konstaterede Centerpartiets nye landsformand.

På landsmødet blev følgende – udover Per Schultz-Knudsen, Fårup, som landsformand – valgt til Centerpartiets første hovedbestyrelse: Tove F. Buch, Herlev, Søren Bülow, Valby, Tonny Nielsen, Lystrup, Per Højsgaard, Bording, Lenette Schultz-Knudsen, Lystrup, Anders Due, Hedensted, Susan Lundgren Andersen, Nørager, Sten Fyhn Mortensen, Bramming, Hans-Otto Hjorth Hansen, Risskov, og Torben Jensen, Brabrand.