Fleksible fartgrænser? Ja tak!

Af Susan Andersen:

SF er netop kommet med et politisk udspil omhandlende en skærpelse af straffen for visse færdselslovsovertrædelser. Det er generelt ikke min holdning, at skærpet straf har en forbyggende effekt i henhold til ny kriminalitet, men i dette tilfælde er jeg enig med SF: Antallet af trafikdræbte, ca. 400 sidste år, er for højt, og det er nødvendigt at tage nye metoder i brug for at nedbringe tallet for fremtiden!

Jeg formoder, at hvis vi alle overholdt fartgrænserne, kunne mange liv have været sparet. Alligevel anses det som ganske legalt at køre for stærkt, hvis bare man selv vurderer det forsvarligt!

Grunden til denne holdning er formentligt, at forholdene faktisk mange steder er gode nok til, at grænsen kan sætte op – i hvert fald på nogle tidspunkter på dagen. Centerpartiet foreslår derfor, at kontrollen øges og strafferammen mod “fartsyndere” skærpes. Men dette skal samtidigt ledsages af indførelse af fleksible fartgrænser, således at fartgrænsen reguleres efter de lokale trafikale forhold.